Sunday, September 25, 2011

Jilbab.





Salam.

After 2 weeks, I am wearing it now. Insyaallah. Forever. (guys, pray for me that I am not going to take it off!)
dah lama pun aku pakai tudung. since aku sekolah rendah lagi, (time tu ade sekolah agama belah petang) 3 tahun pakai time sekolah rendah. bila kuar x pakai pun. seriously, time tu xde yang nak menegur.

Masuk sekolah menengah, WAJIB pakai time sekolah. means, sampai pagar sekolah (pagi) sampai tamat sesi belajar. lepas tu ade koku ke hape ke, tunggang terbalik lah tudung putih tu. ronyok dalam beg. hehe. kalau mak amik lepas pukul 2, masuk je keta, aku dah cabut tudung. panas beb! (normal lah tu kan? kau pun cnfrm cakap macam tu?) haha. tapi bila dah form 4 & 5, sampai rumah baru gua cabut. heewww.

Dah tamat sekolah, aku masih x pakai pun tudung. tu zaman sekolah aje lah.

Lepas form 5, dapat masuk matrik. time tu bulan 5 x silap aku. masuk 2 sem aje. 1st sem tu ade bulan Ramadhan. kat sana mula-mula masuk, aku x pakai pun tudung. bila nak masuk bulan puasa, terfikir nak pakai. masuk kelas, lecturer pun terkejut! haha. dia cakap lepas ni jangan tanggal pulak ye! tapi tanggal jugak. heww.

habis matrik, habis jugak lah tudung.

lepas matrik, dapat masuk Uni kat Melaka. berazam ni nak pakai sepanjang masa. at the end, bila kuar berjimba, semua hilang. padahal kawan lain ramai je yang pakai.

lepas tu masuk pulak Uni kat Shah Alam. kat situ pegi kelas aku pakai. balik kelas, nak balik rumah pakcik, gua cabut! beli macam-macam selendang, tudung bagai. sekejap aje beb!

dah masuk sem 2 ni. tiba-tiba rasa pakai tu penting. selamanya. bukan bukak tutup bukak tutup. dah macamm-macam fikiran masuk cucuk-cucuk.

Finally, hari tu pegi beraya kat Johor, aku start pakai depan family. ade yang macam surprised gilakkk! haha. kak ipar aku cari aku kat TBS tu pun x jumpa. lepas tu die senyum-senyum aje. harharharhar.

Bila kat Johor tu, aku tetiba rasa malu-malu pulak nak pandang sedara suma. x tau kenapa. kuikuikuikui.
Mak aku cakap, lepas ni jangan buka-bukak pulak!

time pakai tu rasa confident aje jalan depan orang ramai. walaupun tudung aku x labuh, tapi still rasa confident. sebab lately ni kalau jalan rasa macam, "..eh, aku x pakai, nanti orang nampak suma.. sama-sama dosa.." sekarang rasa cool sikit lah. hewww.

Semalam pulak, abang aku yang 1st tu buat open house. so gua sangat busy! aku pakai. sangat simple, sebab ingat nak balik, tukar baju pe suma, tapi x sempat pung! adeh.

Dalam pukul 2 lebih ade sorg sedara aku ni datang(perempuan). dia tanya mak aku, mane pengantin baru?(akak ipar aku yang no.2). mak aku cakap kat belakang. time tu aku tengah buat air dengan kak ipar tu. muka aku memang orang x nampak, sebab aku pandang tempat lain.

Lepas tu kak sedara dah salam kak ipar aku, aku toleh, "..ni x nak tegur ke??.." muka dia sangat terkejut!!
haha. kau bayang kan lah sendiri. die jerit kat situ jugak! lepas tu dia pukul aku berdebik-debik. haha.
dia mula-mula ingatkan sape lah kat dapur tu. mungkin orang luar ke. hahahahaha. seriously funny time keadaan tu. dalam marah dia still bagi nasihat&teguran&peringatan! haha. dia cakap,".. kau jangan bukak-bukak lepas ni pulak! apsal time raya hari tu kau x pakai? time ni baru nak pakai? blablablabla...."
hehehehe. aku cuma terdiam dan senyum saje. suka dalam gementar. hehe



kenapa baru nak pakai?
mungkin sebab dah tua kot?..

kan comel tu pakai camni.
auuuwwww. thanx! ciptaan Allah. hehe.

pakai ni sebab pakwe suruh ke?
saye x de pakwe. eh x, ekceli, dah lama pakwe saya yang sorg ni suruh. yang kat atas tu.

baru nak taubat ke?
panas doe soalan kau! kau baik sangat ke? harharhar.

ok lah, conclusionnya, lama aku nak amik masa pakai benda ni. 1st of all, aku x nak Ayah tanggung dosa aku lagi. nak ringankan beban dia. walaupun aku ni anak yang x berapa nak solehah dan baik. ;( sekarang ni macam dah ramai pun yang pakai, and pakai benda ni rasa macam best pulak. hehe. yelah, x payah nak sikat rambut setiap masa. nak beli sepit itu ini. kalau ade gambar aku yang x pakai time dulu-dulu tu, mesti saham dosa tengah meningkat kan sekarang ni?? ;( banyakkkknyeeeeeeeeee!!



p/s : tegur lah aku, kalau cara aku x berapa elok mungkin. ;))

bukan nak menunjuk, cuma mengisi masa lapang.
walaupun lukisan 1 pun x buat lagi, esok lect. nak check!







3 comments:

  1. fuiyyo, tahniah2!!
    lps ni aku balik kampung sure la ramai pndang slack kt aku sbb aku je still x pakai kan :(

    ReplyDelete
  2. hei, jangan lah macam tu.. I'm sure 1 day nti kau jugak akan ke arah tu.. take ur time... perangai aku tetap aje sama macam dulu, xde brubah ape pun.. hahahahahahaha... :D jgn sisihkan aku sudah la ek? hehe

    ReplyDelete
  3. aku suke tgok kau pakai..sweet..=)

    ReplyDelete